الأحد، 4 سبتمبر 2011

من رضي فله الرضا ومن سخط فعليه السخط

عدم الرضا دي مشكلة كبيرة على فكرة 
انا مش عارفة ازاي ممكن الواحد يتخلص منها بصي انا هقولك انتي قربي من ربنا اكتر فكري فكل النعم اللي حواليكي واللي بتملأ كيانك .))

دي كانت كلمات اتقالتلي ف مرة بس انا حاسة انها نزلت عليا بوقع شديد جداااااا 
انا حسيت انه هو دا السبب الحقيقي اللي مخليني تعبانة نفسيا لمدة اكتر من 3 شهور 
لاول مرة حياتي تكون مقلوبة بالشكل دا ؟؟
 لاول مرة احس ان العالم كله كارهني وبيحاول يدايقني 
من العبارات اللي بتتردد فدماغي : انت مش مثقفة زي ما انت مفكرة , على فكرة بقى انت مش جميلة , وكمان محدش بيحبك , انت مش ناجحة ف الدراسة ولا هتنجحي وكمان لما تخلصي هتبقي دكتورة فاشلة , انت انسانة انطوائية جداااااااا , عيلتك مش بتحبك عشان كدا روحتي تدرسي فجامعة بعيدة عن بيتكوا وكلااااااااااااااااااااااام كتيييير جدااااااااا

فعلا  في الفترة دي دماغي اصابت بما يسمى شلل لحظي ف التفكير 
بعدت عن اصحابي  وبعدت عن دراستي وبعدت عن كل حاجة  
عارف لما تكون انسان ,  كائن حي في جسد اموات بجد عايش عيشة اموات 
وبس رجعت البيت   وقعدت مع ماما صاحبتي وصديقتي الوحيدة اللي تعرف عني كل حاجة وهي اللي فاهماني 
واترميت فحضنها وقعدت ابكي  وف الاخر قولتلها اعمل ايه انا تعبانة بجد تعبانة جدااااا يا ماما 
انا مفيش ولا حاجة كويسة فحياتي 

حياتي مزرية جداااا لابعد مما تتصوري 
وكانت اجابتها في كلمتين 

ارضي عشان ربنا يرضى عنك 

وهي دي الجملة اللي فوقتني  من يومها وانا عشت ايام بجد انا عمري ماكنت فرحانة جداااا وسعيدة بالقدر دا لقيت نفسي لقيت اللي كانت 

تايهة بعيد عني ورافضة تصاحبني وتبقى معايا 
 لقيتها في حب ربنا وطاعته لقيتها ف مساعدة الناس كل الناس حتى اللي كنت احسبهم ميستحقوش 
ومن وقتها وانا كل ما يحاول شيطاني يدخل من بابي دا بقيت اقفله ف وشه على طول لان بجد كل حاجة ف حياتي رائعة الحمدلله 
وكمان ربنا بيكتب الخير دايما للانسان ف ازاي افكر عكس كدااا 

الحمد لله على نعمة الاسلام والحمدلله ان الله ربي 


ليست هناك تعليقات: